Markkinointisuunnittelijat, eli kaiken kokoisten yritysten markkinoinnista vastaavat henkilöt tekevät tarkkaa asiakaspalvelutyötä. Markkinointisuunnittelija voi tehdä markkinointia palkkatyössä olevana henkilönä tai itsenäisenä yrittäjänä. Markkinointisuunnittelijan työtehtäviin kuuluvat muun muassa tulevien markkinointikampanjoiden suunnittelu ja toteutus, jokaisen kampanjan seuranta, laaja analysointi ja raportointi kampanjan tilaajalle.
Markkinointisuunnittelija työskentelee yleisesti yhtenä tärkeänä markkinointitiimin jäsenenä. Markkinointitiimin pitää olla työssään myös luova ja visuaalisesti taitava. Markkinointisuunnittelijan pitää pystyä työskentelemään myös tiimin organisointikykyisenä jäsenenä ja hallita monia tietokoneohjelmia, kuten erilaisia julkaisu- ja kuvankäsittelyohjelmia.
Markkinointisuunnittelijan tehtävänä tiimeineen on myös miettiä milloin toteutetaan kokonaisvaltaista markkinointia ja milloin strategista markkinointia. Mitä käsitteet itse asiassa tarkoittavat?
Kokonaisvaltainen ja strateginen markkinointi
Kokonaisvaltaisen markkinoinnin tehtävänä on yrityksen tuotteiden ja palveluiden esiintuominen oikeaan aikaan sekä oikeassa muodossa että oikeassa mediassa esitettynä. Strategiseen markkinointiin taas kuuluu suunnitelma, jonka avulla asiakkaat tavoitetaan aina entistä paremmin. Strateginen markkinointi parantaa myös yrityksen tunnettuutta ja tuottavuutta.
Strategisen markkinoinnin tavoitteet
Strategisen markkinoinnin avulla toteutetaan realistisia tavoitteita ja luodaan entistä tehokkaimpia markkinointikeinoja. Strategisen markkinoinnin avulla hyödynnetään myös jo saatavilla olevaa tietoa sekä kohderyhmille suunnattuja markkinointimalleja. Oikein kohdennettu markkinointi parantaa myös ratkaisevasti yleistä tehokkuutta.
Kokonaisvaltaisen markkinoinnin vaikutuksista liike-elämään on tehty paljon tutkimuksia, joissa analysoidaan markkinoinnin moniulotteisuutta, kontekstisidonnaisuutta ja tuloksellisuutta. Sosiaalisessa mediassa on hyvä suorittaa myös niin sanottua piilomarkkinointia, eli toisin sanoen vaikuttaa tehokkaan, mutta hienovaraisen markkinoinnin avulla kuluttajien mielipiteeseen. Käytännössä esimerkiksi bloggaajat voivat toimia tehokkaina mielipidevaikuttajina. Menestyvien yritysten markkinointiin kuuluvat myös uusien tuotekehitysprosessien ja innovaatioiden luominen sekä kaupallistaminen.
Tuotekehitysprosessien avulla tuodaan markkinoille uusia tuotteita sekä saadaan aikaan parannuksia jo ennestään markkinoilta saataviin tuotteisiin.
Yrityksissä strateginen viestintä, strateginen mainonta ja strateginen myynti tulevat aina käymään käymään käsi kädessä.
Tehokkaassa markkinoinnissa on neljä tärkeää P -kirjaimella alkavaa sanaa, joten katsotaan seuraavaksi mitä ne ovat.
- Product eli yrityksen valmistama tuote. Minkälaisia tuotteita ja mihin tarpeisiin asiakkaille myydään?
- Place tarkoittaa paikkaa, josta kohderyhmän tavoittaa.
- Promotion, joka tarkoittaa tapaa, jolla asiakkaiden, eli kohderyhmien kiinnostus saadaan heräämään.
- Price tarkoittaa hinnoittelua, jonka avulla tuotteet asiakkaille myydään.